~Firdaus Fauziz~

~Firdaus Fauziz~

Friday, July 23, 2010

~Past experience taught me the true meaning of LIFE~

~Hdup nie xslalunya indah~
~Life is not always beautiful~

Kedinginan dan kedamaiyan di subuh hari...perrhh!!! "syahdunya ku rsa dsaat ini suasana sepi mmbisu,trsentuh hatiku dbuai knangan lalu..ingin ku luahkn rasa dhatiku,sudikh mndengarnya"(sory.teerrr nyanyi lak..lyan feelings lak..hehehehe)..Terdetik lak dhati aku time2(6.45am) cm nie nk post something kt blog aku.Alhamdulillah,syukur kehadrat ilahi dngan limpah kurnianya n rahmatnya memberi aku pluang untuk mengenal apa itu erti "Life" didunia yg indah ciptaannya.Aku nk kongsikn ngn u all smua "my pass experience taught me the true meaning of LIFE"..Sifat la'ro(lalai) n jiwa memberontak ku telah mmbuatkn aku trsasar jauh dari platform yg sbenar..Comform u all smua prnh dngr "remaja ska mencuba" xkn xprnh dngr kot,msti prnh kn..standart modify ar kn.. Smua nie starting time lpas aku abs SPM,aku mula hanyut dngan peredaran zaman yg modern nie dan aku mula leka dan trus hanyut dan hanyut dibuai kegembiraan dan keseronokan dudunia yg sementara nie..Kekecewaan juga mmbuatkn aku trus hanyut,aku kcewa ngn result Poli yg aku aply xdpat coz mambe2 aku yg result spm trok dari aku pn dpat,time 2 kcewa yg ter amat sngat aku rsa,hati ku mula brkata"xadil,xadil"..aku pn redho tp mybe xiklas kot time 2(rsa nya lar)...Aku apply smula rayuan,tup tup aku dpat intake Jan 2007 btapa gmbiranya aku time 2.. Slah satu kgembiraan ddunia yg aku tlh rsai..tp,hajat ku utk smbung study aku kt poli brkubur bgitu shja coz myfather n mymother want me 2 continue my study at UniKL MIAT..n aku brasa bgitu hampa skali coz mambe2 aku rmai kt poli 2..Aku sbagai seorang anak yg hmmm(nk kata soleh 2...xtw lar nk ckp cm na..tp nma Solehan Firdaus dh..u all nilai lar sndiri ekk..) pn turuti ja hajat mak ayah aku coz nk jaga hati myparent lar kata kn wlaupun hati aku nie trluka bak dicucuk duri sembilu..Aku xtahu lngsung bnda apa yg aku akn blajar kt UniKL tu nnti,yg aku tw psal aircraft ja(bnyi cm gempak ja)..Dngan hati yg lara aku pn register utk Jan intake 2007 di UniKL MIAT..Kgembiraan jelas trpancar di rauh wajah myparent coz anak dya nie blajar kt tmpat yg dihajatinya(bgus gak aku nie noo..) Starting kt sni lah jiwa aku lg lg n lg memberontak n study aku tah kemana.. Trus trang aku ckp,ZERO! aku xtw apa yg aku study sem1 tu..aku krap ponteng klas n nk wt assmnt pn mlas tp aku antar gak assmnt wlaupn mlas..Aku wt Loy(cari sndiri lar yer maknanya) ja study aku sem tu...Tp, nsib aku baik coz aku cuma ada repeat 1paper jer.. tp aku xbrapa nk sdar lg utk sem2 lak yg ilmu itu pnting..Aku trus buat sikap Loy aku 2 hingga prtngahan sem aku mula minat n mula enjoy ngn subject aku study, btoi kata Dato' Fadzilah Kamsah"kna ada minat dngan apa bnda yg kita buat" not "buat apa yg kita minat"..pham smua,rjin2 lar diri 2 dngar motivasi yer agar diri kita lebih matang n bfikiran lbih trbuka n dpat mnambahkn ilmu pngetahuan kita.. Sjak dari 2 aku mula sedar,tp utk bab study jar lar..Aku ttap jua trsasar dari platform sbagai seorg islam.. plbagai kejahatan dimuka bumi nie aku wt..Aku rsa jahil gila aku time 2 n jujur aku ckp aku lma tngal solat n lagi ttup lah pintu RAHMAT utk ku..Aku ingat lagi rintihan ayah n mak aku berpesan n menyuruh aku "sembahyang lah angah n smbahyang lah angah kita nie org islam, nk jadi apa klu xsmbhyang" dh brpuluh juta kali mak n ayah aku menyuruh aku tok solat(time aku ngn tlis blog nie,rsa mca aku nk nangis ja..tp aku control macho..hehehehehe)..Sehingga aku study dari Certificate hingga aku smbung Diploma nie..Aku BERSYUKUR,krana Skrang ALLAH S.W.T. telah mmberikn rahmatnya kepada ku utk kembali menuju kejln yg diredhoi olehnya..btol "Allah maha pemurah lagi maha pnyayang" aku insah yg hina dan lemah nie berasa sngat brsyukur dngan rahmat yg dbrikan olehnya..Skarang aku mula sdar dan dpat brfikir ngn lbih matang...tq 2 pakar2 motivasi yg telah memotivasikn diri aku nie...bnyak aku tngok video2 motivasi kt dlm youtube tu... n tq juga kpada pnceramah bebas mymother(pn. siti) yg trus mnerus mmberikn ceramahnya wlaupun kdang mmbuatkn aku bengang gak ngn dya... n aku mngucpkn brbesar-besar trima kasih kehadrat ilahi dngan limpah kurnianya kepadaku...dan tq kpada smua pihak yg membimbing aku kembali smula ke platform yg diredhoi oleh Allah S.W.T... p/s utk anda smua dan diri nie;-dunia nie hnya satu prsingahan n sujudlah pada tuhan yg esa agar hdup kita mndapat keberkatan dan solat itu tiang agama.. Amin... ~insyaallah~
~the pass experience taught me the true meaning of LIFE~

2 comments:

.::aLiEsYa::. said...

Salam..
dear my angah..ur entry makes me wanna cry,bro..
hmmm..that's why I always love my siblings..they realize gak one day kan ilmu tue penting n back to the right path..proud of u bro..
angah mmg t'baiklah..always pray ur best..
ingat.."untuk senang amatlah susah tapi untuk susah terlalu senang"..live well or live hell??? U choose,bro..
Love U always,ngah..all the best =)

Angah said...

tq2...
aku sndiri tulis psl nie pn rsa tauching smcm jer..
tp,mcm besa lar..aku control macho..hehehehe
apa2 pn,thankx coz read my post...